onsdag 17 maj 2023

Religionshistoria

Jag ska här kort och skissartat försöka komplettera artikeln Kultur- och mentalitetshistoria med religioners historia vilka givetvis också samspelat med, och påverkat, kultur och mentalitet. 

Offerreligioner

De ursprungliga "naturreligionerna" var antagligen inte religioner i bemärkelsen något som möjliggör sammansvetsning av stora grupper av människor. Men från och med bofastheten har religioner, som då alltså troligen fyllt just den funktionen, funnits. De första egentliga religionerna verkar då till stor del ha varit offerreligioner där man offrat djur och människor till gudarna. Asatron verkar till exempel ha varit en sådan.

Buddhism och kristendom

Med buddhism och kristendom upphörde offrande av människor och djur. Jag tror att dessa nya religioner, för makthavare, kan ha fyllt funktionen att passivisera folk och göra dem "snällare", mer skötsamma och mindre upproriska. De har alltså minskat risken att någon inom den egna gruppen tar över makten.

Protestantism

Protestantismens spridning hängde samman med att nya makthavare tog över. Den katolska kyrkan hade en stark koppling till den gamla feodala ordningen medan de nya härskarna hade en starkare koppling till den framväxande handeln.

Protestantismen var en möjlighet för makthavare att tillskansa sig makt från katolska kyrkan och särskilt gynnsamt för makthavare som kunde tjäna på handel och därför var mindre beroende av en feodal ordning.

Protestantismen verkar hänga samman med en högre grad av internalisering av normer. Den ledde också till att religionen, och särskilt andligheten, blev mer privat och började separeras från det världsliga. Detta frigjorde vetenskapen, och därigenom även ingenjörskonsten, från den katolska kyrkans hämmande kraft.

Ideologier

Ideologier, som kan ses som en slags världsliga religioner, blev nästa steg i denna utveckling. Dessa möjliggjorde styrning av massorna på liknande sätt som forna tiders religioner gjort samtidigt som de var mer flexibla och lämnade utrymme för vetenskap att fortsätta utvecklas.

Mediedrivna agendor

Idag fungerar ofta de mediedrivna agendorna på många sätt som religion. Dessa agendor är inte övergripande som ideologierna utan handlar om någon mer avgränsad fråga som "klimatet", "rasism" (BLM) eller små gruppers "rättigheter" (till exempel inom HBTQ+). Den senaste utvecklingen har alltså lett till att media i stor utsträckning kan skapa en semireligiös fanatism på relativt kort tid kring en avgränsad sak.

Slutord

Generellt verkar utvecklingen ha gått från övergripande och synlig centralt styrning av föreställningar som förändras väldigt långsamt till dold central styrning av föreställningar som kan förändras snabbt.

Detta ger givetvis makthavare flexibilitet eftersom annars även makthavaren kan bli låst av att själv bli tvungen att underställa sig en "evig" religiös sanning. En effekt blir att det bidrar till mentalitet präglad av vilsenhet hos många genom att "eviga" och "allmänna" förgivet tagna sanningar försvunnit. 

Från och med utvecklingen av ideologier och sedan moralistiskt präglade agendadrivna sakfrågor har också "religionen" blivit mer världslig. Andlighet har därför ännu mer blivit en privat sak medan det offentliga präglas av världslig inriktning. 

Detta gör att många som saknar andlighet, och den trygghet det ofta ger, lättare dras med i agendorna. Dessa kan då i större utsträckning komma att få en fanatisk semireligiös prägel (vilket beskrivs i artikeln Risker med stark indoktrinering). Det bidrar givetvis till mentalitet präglad av ökad splittring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En perfekt storm

Det förflutna, samtiden och framtiden i nuet Hur cykliska historiska förlopp, de moderna organisationerna, indoktrinering, penningsystemet...