Protokonservatism
kan kort beskrivas som en föreställning om att gruppen måste hålla
ihop och vara stark för att kunna skydda sig och hantera en
potentiellt farlig omgivning. För att gruppen ska kunna vara stark
behövs bland annat hierarki så att en eller ett fåtal kan samordna
gruppen.
Evolutionära rötter
Protokonservatismens
evolutionära rötter är mycket äldre än människan. Redan så
tidiga grupplevande organismer som bakterier uppvisar starka
protokonservativa drag. Sådana protokonservativa drag kommer hos
människan till uttryck i form av motivation inriktad på gruppen
vilken bland annat innefattar motivation att vara lojal med gruppen,
följa gruppnormer och straffa de som inte är lojala normföljare.
Förutom att
protokonservatismens evolutionära rötter går så långt tillbaka
utgör de också grunden för den vanligaste strategin för
grupplevande varelser; en strategi som ofta är väldigt
framgångsrik. Strategin handlar, som sagt, om att följa
gruppnormen. Men också om att gruppnormen skapas av den med högst
status – strategin innebär alltså också skapande av hierarki
inom gruppen.
Eftersom strategin
är så vanlig, och så framgångsrik, levde antagligen också
människan, eller hennes förfäder, utifrån den innan den
protosocialistiska strategin uppstod och tog över.
Protosocialismen präglas av jämlikhet och motarbetar hierarki genom
en slags ”jantelag”. Genom detta minskade antagligen
protokonservativa drag mycket, åtminstone så länge den
protosocialistiska strategin gav framgång.
Men även under
tiden som människan främst präglades av protosocialism kan viss
protokonservatism ha förekommit. Det kan till exempel ha skett i
jaktlag som har mycket att vinna på organisering som lättast
åstadkoms genom att någon eller några får bestämma, det vill
säga genom hierarki.
Uppskjutande av belöning och impulskontroll
En mänsklig
förmåga som präglar en annan sida av protokonservatismen är
förmågan att skjuta upp belöning. Uppskjutandet av belöning
bygger egentligen på en förmåga att viljemässigt rikta
uppmärksamheten och därigenom utestänga sådant som kan
distrahera. Ett annat sätt att beskriva det är att se det som
impulskontroll i syfte att nå ett eftersträvansvärt mål.
Människans
förmåga till impulskontroll och att skjuta upp belöning är unik i
djurvärlden. Det som möjliggör detta är människans evolutionärt
utvecklade tankeförmåga.
Även denna sida
av protokonservatismen har säkert haft ett visst spelrum under tiden
som protosocialismen varit förhärskande under mänsklighetens
tidiga ”barndom” i Afrika. Till exempel har människor antagligen
kontrollerat sina impulser och skjutit upp belöningar under jakt och
samlande. Men det stora (åter-)genombrottet för protokonservatismen
kom antagligen senare i historien.
Historiska rötter
Protokonservatismens
rötter i den mänskliga historien hittar vi främst under svåra
tider med umbäranden och prövningar. Det har då huvudsakligen
handlat om brist på mat (eller åtminstone att det krävts
stora ansträngningar för att skaffa föda) eller livsfara beroende
på hot om, eller utövat, våld från andra (det kan,
beroende på dessa två typer av svårigheter, ibland vara värdefullt
att skilja ut två typer av protokonservatism).
Inget av detta bör
ha varit särskilt vanligt under protosocialismens tid i Afrika.
Tillgången på föda bör oftast ha varit rik och insamlandet verkar
inte ha krävt alltför stora ansträngningar.
Vanligen bör det
också ha varit fördelaktigt att inte söka strid med andra
människoflockar eftersom det fanns så lite att vinna beroende på
att man hade så få tillgångar – varken föremål eller föda
(beroende på klimatet, och brist på effektiva konserveringsmetoder,
som gjorde att mat inte kunde sparas särskilt länge). Eftersom
naturen var så rik var det antagligen oftast fördelaktigt att bara
gå åt varsitt håll.
Detta ändrades
dock när naturen inte längre gav så att det räckte åt alla
vilket antagligen huvudsakligen skedde efter att människan hade
utvandrat från Afrika. Under de kärvare tider som så småningom
uppstod kan det ha blivit kamp om mat och en konkurrerande grupp kan
till och med ha setts som (kannibalistisk) föda.
Stridigheter
beroende på sådana omständigheter har säkert skett mellan
nomadiska folk. Det stora skiftet till protokonservatism skedde dock
efter att människan började odla och blev bofast.
Bofasthet
Bofastheten förde
med sig nya organisatoriska krav på samarbete som mer gynnade
protokonservatismens hierarkiska ordning framför protosocialismens
brist på dito. Man behövde planera och vara mer disciplinerad under
längre perioder vilket krävde mer impulskontroll och uppskjutande
av belöning.
Bofastheten,
tillsammans med utveckling av ny teknik, gjorde också att det
ansamlades mer ägodelar. Till skillnad från nomader behövde man
inte bära med sig det man ägde vilket gjorde att man kunde samla
mer värdeföremål. Säd höll längre än mycket av nomadernas
typiska föda och det, tillsammans med nya konserveringsmetoder,
gjorde att man kunde spara matförråd.
Ansamlingen av
resurser gjorde det mer lockande att använda våld för att
tillskansa sig dessa. Odling och andra arbetskrävande sysslor gjorde
dessutom mänsklig arbetskraft värdefull vilket ledde till att
slaveri uppstod.
Det är vanligen
ett stort steg för människor att ta till våld. Dels går det emot
människans starka omvårdande motivation, och dels för den med sig
risker ifall den andre svarar med våld tillbaka. Troligen har därför
våldsanvändande ofta börjat med desperation som antingen hängt
samman med svält eller med att man först varit utsatt för våld
själv.
När människor
väl börjat använda våld försvinner dock de spärrar som initialt
hejdar. Våld kan då lättare komma att användas enbart i
vinstsyfte, utan att någon desperation behöver ligga bakom.
Protokonservativa föreställningar
Livet kräver kamp (impulskontroll och uppskjutande av belöning)
En grundläggande
protokonservativ föreställning är att man måste kämpa eftersom
livet är fyllt av risker och svårigheter. Men genom att kämpa och
bita ihop kan man klara sig. Nära detta ligger givetvis
föreställningar om värdet av impulskontroll och uppskjutande av
belöning.
Kamp kan ge rikedomar
En kompletterande
föreställning är att kämpandet också ger möjligheter. Det kan
leda till gradvis ansamling av, eller plötslig erövring av,
rikedomar. I den protokonservativa föreställningsvärlden innebär
alltså tillvaron både risker och möjligheter. Detta kan härledas
till både de evolutionära, och historiska, rötterna.
Lojalitet och normföljande
Samarbete och
sammanhållning inom gruppen är, i den protokonservativa
föreställningsvärlden, centrala för överlevnad och att kunna nå
framgång. Därför är det viktigt att vara lojal med gruppen och
följa dess normer. Det gäller både en själv och andra
gruppmedlemmar. Inom protokonservatism är illojalitet och försök
att åka snålskjuts på gruppen allvarliga försyndelser och grovt
orättvist.
Värna den egna
gruppen
Utifrån
ovanstående framgår att den egna gruppen är central. Det gör att
det ofta är viktigt att skilja ut den egna gruppen och prioritera
den, och värna den, framför andra grupper. Det är också viktigt
att veta vilken grupp man själv och andra tillhör.
Inom
protokonservativa grupper som behövt förhålla sig till andra
hotfulla grupper är detta drag särskilt framträdande. Inom grupper
som främst kämpat mot naturens kärvhet behöver detta dock inte i
samma utsträckning vara fallet.
Hierarki är värdefullt
Slutligen ses
hierarki inom gruppen som värdefullt i protkonservatistisk
föreställning. Det beror på att det ofta behövs ledning för att
organisera grupper.
Sammanfattning
Protokonservatismen
kan alltså beskrivas som en föreställningsvärld där gruppen
måste hålla ihop och vara stark för att kunna skydda sig och
hantera en potentiellt farlig omgivning.
Andra
föreställningar som hänger samman med protokonservatismen är att
livet kräver kamp (som i sin tur kräver
impulskontroll och
uppskjutande av belöning),
att kamp kan ge rikedomar,
att lojalitet och
normföljande är viktigt
(gäller alla gruppmedlemmar, både en själv och andra), att det är
viktigt att värna den
egna gruppen (till
skillnad från andra grupper) samt att hierarki
är värdefullt.
Jämförelse med konservatism
Konservatismens
inriktning på att bevara samhällets traditioner och institutioner
ligger nära protokonservatismens betonande av normföljande och
hierarki. En specifik konservativ politik kan dock givetvis komma att
skilja sig från den renodling av evolutionära och historiska
mönster protokonservatismen innebär. Ofta ligger den dock
antagligen nära.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar