I sin enklaste
form kan protosocialism beskrivas som jämlikhetssträvan. En vanlig
tanke som hänger samman med detta är att man ska dela med sig lika
till alla andra i gruppen.
Evolutionära rötter
De evolutionära
rötterna till protosocialism hittar vi i människans starka
motivation att omvårda vilken kommer från behovet att ta
hand om, och värna, den egna avkomman. Den hänger samman med att
människobarn är så sårbara, och därför i behov av omvårdnad,
så länge jämfört med andra djurs avkomma. Inslag av
protosocialism är också vanligt just i familjer, till exempel i
form av att alla syskon ska få lika mycket; om en får en gåva ska
de andra få något likvärdigt.
Eftersom
omvårdande motivation är osjälvisk bidrar den till viljan att dela
med sig. Dessa evolutionära rötter är antagligen det som gjorde
det möjligt för protosocialism att historiskt utvecklas som en
framgångsstrategi för människan.
Historiska rötter
Protosocialismens
historiska rötter hittar vi hos de tidiga människoflockarna i
Afrika som levde som samlare och jägare. Överlevnaden under denna
period var inte självklar; om en individ inte hittade föda under
flera dagar i rad riskerade den att svälta. Risken för detta var
givetvis stor.
Om
flockmedlemmarna däremot använde en strategi där de delade med sig
var chansen stor att det varje dag var åtminstone någon som hittade
mat. På så sätt kunde alla alltid få tillräckligt med mat för
att slippa svälta ihjäl.
Lasse Berg
menar att denna strategi var vanlig hos de tidiga människoflockarna.
Strategin möjliggjordes av att människan gick upprätt och därför,
till skillnad från apor, kunde bära hem mat till flocken.
Protosocialistiska föreställningar
Jantelag
Berg menar att
jantelags-liknande föreställningar, värderingar och beteenden
hänger samman med strategin. Det innebär att man undviker sådant
som kan göra att någon får högre social status. Till exempel kan
en jägare som varit skicklig i jakten förminska sin insats genom
att hävda att han bara haft tur.
En fördel med
”jantelag” är att statusskillnader inom gruppen annars riskerar
så split och göra att vissa inte vill dela med sig. Detta riskerar
då sabotera strategin. Något slags jantelagsliknande fenomen bör
alltså kunna finnas nära kopplat till den jämlikhetssträvan som
utmärker protosocialismen. Den kan antagligen sträcka sig så långt
som till en upplevelse av orättvisa när någon är bättre, får
mer och liknande.
Begränsad utvecklingsmöjlighet
En annan
föreställning som hänger samman med protosocialismen kan vi förstå
utifrån dess historiska rötter. Under den långa period människor
antagligen huvudsakligen levde utifrån den protosocialistiska
strategin fanns inga stora utvecklingsmöjligheter.
Det fanns
antagligen väldigt begränsade möjligheter att spara mat genom
konservering. Troligen fanns heller inte något annat värdefullt
eftersom teknologin var väldigt outvecklad och det afrikanska
klimatet gjorde att man inte behövde skydda sig mot kyla och andra
sådana problem.
Det kan också gå
att förstå föreställningen utifrån de evolutionär rötterna.
Att omvårda ett barn så att det överlever och växer upp innebär
att målet är ganska förutsägbart. Det finns, så att säga, ingen
”utveckling” utöver det målet.
Det påminner på
så sätt lite om målet att varje dag få tag på mat där det inte
finns någon ”utveckling” bortom att man blir mätt varje dag. Om
det inte går att spara matförråd (vilket huvudsakligen bör ha
varit fallet) är inget högre mål möjligt inom det sammanhanget.
Föreställningen
om begränsade utvecklingsmöjligheter verkar ligga nära
protosocialismen. Om det fanns möjligheter till utveckling skulle
det finnas mindre skäl att motverka sådant som riskerar skapa
statusskillnader eftersom ”kakan” då samtidigt skulle kunna växa
så att alla fortfarande fick minst lika mycket.
Föreställningen
om ett slags ”nollsummespel” där ingen utveckling verkar ske är
också vanlig i socialistiska och kommunistiska betraktelser
(socialism/kommunism kan ses som ett uttryck för protosocialism).
Ett annat exempel
är att utslagna och fattiga människor som inte har mycket hopp om
en bättre framtid, och alltså uppleva sig sakna
utvecklingsmöjligheter för egen del, ofta kan uppvisa starka
protosocialistiska drag. De kan till exempel vara generösa, ibland
även mot främlingar, trots att de inte har mycket att bjuda på.
Tillräckligt med resurser
Slutligen, som
komplement till föreställningen om att det inte finns
utvecklingsmöjligheter, verkar det också i någon mån finnas
föreställningar om att det finns tillräckligt med resurser och att
dessa inte kan ta slut.
Sådana
föreställningar avspeglar antagligen ganska väl den historiska
situationen för de tidiga människoflockarna i Afrika. Naturen
verkar ha varit tillräckligt rik för att det för det mesta ska ha
funnits tillräckligt med föda, enkel att samla eller jaga.
Sådana typer av
föreställningar verkar också förkomma hos moderna tiders
socialister och kommunister. De verkar till exempel anse att det
alltid går att ta ut mer skatt och att det alltid finns tillräckligt
för att ge bidrag och understöd till alla behövande.
Människor är maktlösa offer
Delvis beroende på
de evolutionära rötterna förekommer ofta en omvårdande motivation
vilket bidrar till en tendens att se människor som maktlösa, eller
som offer (små barn är ju väldigt maktlösa). Föreställningar om
begränsade utvecklingsmöjligheter bidrar givetvis till sådant
synsätt.
Denna
föreställning förstärks antagligen när individer inte lever upp
till jantelagen utan tillskansar sig en större del av resurserna.
Denna förstärkning kan tänkas ske genom ett (vanligen implicit,
omedvetet) resonemang som ser ut ungefär så här:
”Alla skulle
kunna ha det bra om bara inte den personen roffade åt sig så
mycket. Det finns ju egentligen tillräckligt med resurser. Men inte
om folk ska roffa åt sig.”
Vi kan se hur
resonemanget avspeglar, och har sin grund i, föreställningarna om
jantelagens värde, att möjlighet till utveckling (som kan
kompensera roffandet; till exempel genom att ”roffaren” skapar
mer värde som många får del av) är begränsad samt att det
(egentligen) finns tillräckligt med resurser.
Sammanfattning av protosocialismen
Protosocialismen
kan alltså beskrivas som en föreställningsvärld präglad av
jämlikhetssträvan där alla ska vara generösa och dela med
sig till behövande. Ett ideal kan ofta vara att allt ska delas
lika och ingen ska ha mer än de andra.
Andra
föreställningar som hänger samman med protosocialismen är
jantelagen, att möjlighet till utveckling är begränsad,
att det finns tillräckligt med resurser så att det räcker
åt alla (om vi delar lika) samt att människor är maktlösa
offer.
Jämförelse med socialism och kommunism
Slutligen finns i
protosocialismen inga föreställningar om att ”arbetare i alla
länder” ska förena sig, att kapitalägarna ”suger ut”
arbetarklassen eller att en historisk determinism gör att det
kommunistiska paradiset ofrånkomligt kommer att uppstå.
Dessa och liknande
föreställningar tillhör socialism och kommunism och är inte en
del av protosocialismen. Däremot har sådana föreställningar
ibland, beroende på omständighet, en kompatibilitet med
protosocialism som gör att de kan appellera till människor med
protosocialistiska föreställningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar