De tre
protokulturerna protosocialism, protokonservatism
och protoliberalism är alla rationella, respektive
irrationella, under olika omständigheter.
Protosocialism är
rationellt när varken större hot eller utvecklingsmöjligheter
finns och omvärlden är tillräckligt rik för att ge alla det de
behöver om man delar lika.
Protokonservatism
är rationellt om det finns hot och/eller möjligheter samt att man
kan hantera, respektive exploatera, dessa genom kollektiva
organiserade ansträngningar.
Protoliberalism är
rationellt om det finns hot och/eller möjligheter samt att man inte
kan hantera, respektive exploatera, dessa genom kollektiva
organiserade ansträngningar utan endast kan förlita sig på sin
egen individuella förmåga.
I ett större
perspektiv kan dock samtliga ses som irrationella. Ingen av de tre
protokulturerna tar nämligen hänsyn till eventuella framtida
omständigheter.
Till exempel
bidrar protosocialismen, genom jantelagen, till en risk att individer
inte får utrymme att utveckla eventuella möjligheter. Genom att
minska jantelagens press man skulle man kunna ge individer
utvecklingsmöjligheter som kanske skulle kunna leda till skapandet
av resurser som kunde parera framtida hot. Detta skulle visserligen
medföra risker för det altruistiska delandet men om det skedde
balanserat borde strategin fortfarande kunna fungera.
På motsvarande
sätt bidrar också de andra två protokulturerna i viss mån till
situationen (hot och möjligheter) och har potential att eventuellt
kunna påverka denna genom ett mer balanserat förhållningssätt.
Det stora
problemet med att öka rationaliteten inom respektive protokultur
beror på deras evolutionärt utvecklade motivationella grund.
Motivationen styr tänkandet och omöjliggör vanligtvis ökad
rationell bedömning. För att kunna frigöra tänkandet behövs ofta
djupgående förändring av motivation och känslolägen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar