Det förflutna, samtiden och framtiden i nuet
Hur cykliska historiska
förlopp, de moderna organisationerna, indoktrinering, penningsystemet, makthavare
och teknologi håller på att förgöra oss – och hur vi hittar en väg tillbaka
till livet
Uttrycket ”en perfekt storm” brukar användas metaforiskt för
att beskriva ett sammanträffande av olyckliga omständigheter som uppstår
samtidigt. Jag menar att vi är på väg in i en sådan situation och tänker här beskriva
dessa olyckliga omständigheter och hur de uppstått.
Sedan människan blev bofast har tillvaron präglats av krig,
våld och slaveri. Det historiska skeendet har sedan dess till stor del handlat
om maktkamp. Enligt Peter Turchin har detta historiska förlopp uppvisat cykliska
mönster.
Cykliska historiska mönster
Turchin har fört fram hypotesen att befolkningstäthet
orsakar ökad förekomst av krig och har tillsammans med Andrey Korotayev visat att
det finns en tendens till att förekomst av krig (inklusive inbördeskrig) kulminerar
följande en kulmen i befolkningstäthet.
2010 publicerade Turchin forskning utifrån vilken han (korrekt)
förutsade att det under 2020-talet skulle förekomma globala sociala
oroligheter. 2020 förutsade Turchin tillsammans med Jack Goldstone att USA
kommer att fortsättas plågas av sociala oroligheter tills man ser till att
minska de sociala klyftorna.
Nära kopplat till detta visar Peter Turchin och Sergey Nefedov i boken Secular Cycles på ett historiskt cykliskt förlopp hos agrara samhällen som kan variera i längd men där en cykel vanligen är ungefär 300 år lång. En cykel kan beskrivas så här:
- En stat med våldsmonopol inrättas med starkt stöd
- Massans välstånd ökar relativt elitens samtidigt som ekonomin växer
- Tillväxten avstannar
- Elitens välstånd ökar relativt massan där alltfler också blir fattigare
- Maktkamp inom eliten och social oro beroende på ökande klyftor tilltar medan ekonomin krymper
- Statens våldsmonopol faller
- Tiderna är oroliga, präglade av våld (till exempel inbördeskrig) och svag ekonomi
De oroliga tiderna gör att alltfler tröttnar på situationen vilket
till slut leder till att en stark statsmakt som håller ordning åter kan bildas
genom att tillräckligt många stöttar ett sådant våldsmonopol. Detta gör alltså att
nästa cykel påbörjas.
Denna beskrivning liknar mycket hur John Glubb beskriver
imperiers uppgång och fall i essän The Fate of Empires and Search for Survival
där han menar att hela detta skeende vanligen löper över ungefär 250 år.
Glubb kommer alltså fram till nästan samma tidslängd som Turchin
och Nefedov. Men eftersom han inte beskriver ett cykliskt förlopp och den sista
punkten (7) därför inte ingår i hans beskrivning (eftersom imperiet då fallit)
är den angivna ungefärliga tidslängden egentligen väldigt lika.
Perspektiven utesluter givetvis inte varandra utan en stat
som uppstått genom den process som beskrivs av Turchin och Nefedov kan till
exempel expandera och bli ett imperium. De tar till exempel upp medeltida
England, 1150–1485, och det förmoderna England, 1485–1730, som exempel på två
cykler.
Glubb, i sin tur, menar att det brittiska imperiet varade från
1700 till 1950. Det startade alltså enligt honom ungefär 30 år tidigare än vad Turchin
och Nefedov troligen skulle mena, mitt i de oroliga tiderna (1660-1730). Men
sådana olikheter i bedömningar är inte förvånande och beror vanligen bland
annat på skillnader i definitioner.
Det brittiska imperiet beskrivs av Immanuel Wallerstein som
den centralmakt som dominerade, det han kallar, världssystemet under
1800-talet. Enligt hans synsätt var innan dess Nederländerna dominerande under
1600-talet och innan dess Portugal under 1400-talet.
Denna bild stärks till stor del om vi tittar på vilka
valutor som haft status som världsvalutor och varit dominerande för
internationell handel samt har använts som reservvalutor av centralbanker runt
om i världen.
Spanska realen var under 1500-talet och större delen av
1600-talet den mest inflytelserika valutan. Under 1600-talet var den holländska
gulden en av de mest använda valutorna i världen. Från slutet av 1600-talet och
genom stora delar av 1800-talet var det brittiska pundet den dominerande
världsvalutan.
Efter andra världskriget upplevde den amerikanska dollarn en
dramatisk ökning av sin användning som världsvaluta. Avtalet i Bretton Woods
1944 gjorde dollarn till huvudvalutan för det internationella monetära systemet.
Wallerstein såg USA som den dominerande makten från början
av 1900-talet och framåt, särskilt efter andra världskriget när det kom att bli
en global supermakt och ledde den internationella ekonomin.
Ur Glubbs perspektiv bör USA vara väldigt nära slutet av sin
existens som imperium om vi som ungefärlig startpunkt räknar 1776 när USA
förklarade sig självständigt från Storbritannien. Imperiet har då alltså
existerat i ungefär 250 år.
Även ur Turchin och Nefedovs perspektiv bör USA:s federala centrala
våldsmonopol kunna falla i dessa tider. Åtminstone bör centralmaktens kontroll
kunna minska kraftigt och leda till mer oroliga tider och kanske även till att
delstater bryter sig ur.
Nedan är en illustration från https://systems-souls-society.com/education-must-make-history-again/
som delvis skildrar det jag hittills gått igenom. Den skildrar även en del
annat jag inte kommer att upp här men som också illustrerar beskrivningar som
stärker tesen att vi står inför ett stort skifte.

Så här långt i beskrivningen ser det alltså ut som om
världen är på väg att förändras radikalt vad gäller maktrelationer där vi kan
förvänta oss att ganska snart få se en ny dominerande global supermakt.
Vi kan i så fall förvänta oss att, för den hittills rådande
ordningen och dess centrala organisationer som NATO, FN, EU, Israel, med flera
kommer att försvinna eller radikalt förändras. Men enligt min mening är kanske
ännu större förändringar än så på väg att ske.
Organisationernas och indoktrineringens tidsålder
Om det bara handlade om ett skifte vad gäller vilken
supermakt som ska dominera världen skulle det visserligen troligen resultera i
ett stort krig. Men sedan skulle vi huvudsakligen återgå till den gamla vanliga
ordningen om än med nya herrar.
Men några saker pekar på att den gamla vanliga ordningen inte längre finns. En sådan sak beskrivs av John Kenneth Galbraith i boken The Anatomy of Power där han klassificerar tre typer av makt som historiskt har sprungit ur tre olika källor:
- Hotfull makt där underkastelse vinns genom att göra alternativet tillräckligt smärtsamt och där källan historiskt varit personlighet (ledarskap).
- Kompenserande makt där underkastelse köps och maktkällan är rikedom.
- Villkorad makt där underkastelse uppnås genom övertygelse (indoktrinering) och källan är organisation.
Alla typerna och källorna har givetvis hela tiden förekommit
parallellt genom historien men enligt Galbraith dominerade hotfull makt och
personlighet fram till industrialiseringen då kompenserande makt och rikedom
tog över för en kort tid. Sedan ungefär från sekelskiftet 1900 har villkorad
makt och organisation istället dominerat.
Galbraiths beskrivning av historien som präglad av hotfull
makt och ledarens personlighet fram till industrialiseringen stämmer med Turchin
och Nefedovs beskrivning av agrara samhällen där en kung eller kejsare ofta
säkrade ett våldsmonopol som möjliggjorde trygghet och ekonomiskt välstånd.
Förändringen från det agrara samhället till det moderna
hänger nära samman med de moderna organisationernas framväxt. Dessa har sina
rötter i organisationsformen juridisk person som skapades av romarna och som
återupptäcktes på 1000-talet.
Den juridiska personen som organisationsform
En juridisk person kan
bland annat ingå avtal, äga tillgångar, ha skulder och bli stämd i domstol.
Under medeltiden var katolska kyrkan, dåtidens främsta indoktrinerings- och
propagandamakt, till stora delar en juridisk person. Så kopplingen mellan
villkorad makt och organisation går långt tillbaka.
Den stora förändringen som ledde till de moderna
organisationerna skedde dock på 1600-talet med de ostindiska kompanierna. Dessa
lät för första gången den juridiska personen äga alla kompaniets tillgångar.
Det var också första gången organisationsmedlemmarna, till exempel sjömännen, till
stor del var anställda.
Vinstdrivande organisationer
De ostindiska kompanierna var en stor ekonomisk framgångssaga
och organisationsformen blev att ligga till grund för hur regleringen av
aktiebolag sedan utformades. Den främsta anledningen till framgången var
antagligen den tydliga reglerade inriktningen på att generera vinst.
Den starka och tydliga målinriktningen befrämjar meritokrati
genom att man söker rekrytera de med rätt kompetens för att kunna nå målet. I
äldre organisationsformer är det vanligare att delägare, släktingar eller
vänner rekryteras vilket gör att andra hänsynstaganden kan komma gå före
kompetenskravet.
Den starka målinriktningen gör också dessa organisationer
hänsynslösa, och därmed effektiva, i sin vinststrävan. Den ensidiga målsträvan
gör att hänsyn som annars skulle utgöra ett konkurrerande mål inte tas. Detta
befrämjas av möjligheten att rekrytera beslutsfattare som är beredda att ta
sådana ”tuffa” beslut.
Slutligen skyddar organisationsformen mot individuellt
ansvar hos organisationsmedlemmar eftersom den juridiska personen ofta är den
som ytterst hålls ansvarig. Beslutsfattare i organisationen är vanligen främst
ansvariga gentemot organisationen och dess vinstkrav. Den individuella ansvarsfriheten
utåt bidrar givetvis ytterligare till effektivitet genom hänsynslöshet.
Icke vinstdrivande organisationer
Organisationsformen juridisk person har spritt sig, kanske delvis
beroende på de stora privata företagens framgång, och idag är vanligen även
stater och andra stora organisationer juridiska personer. Dessas reglering ser
dock annorlunda ut eftersom de inte främst drivs av vinstkrav.
Andra organisationer har, till skillnad från företag, ofta
flera olika mål. Det gör att de inte är lika starkt och tydligt styrda vilket i
sin tur gör dem mer påverkbara för andra krafter än de som hänger samman med de
mål de ska eftersträva.
En sådan kraft beskrivs av oligarkins järnlag, formulerad
och utvecklad av den tyska sociologen Robert Michels. Lagen säger att varje
organisation så småningom oundvikligen utvecklas till ett fåtalsvälde.
Detta beror på att en tillräckligt stor organisation är
beroende av en administration. Delar av administrationen kommer att få mer makt
vilket leder till korruption där denna grupp kommer att gynna sig själv på
bekostnad av organisationen och dess mål.
Företag är mer skyddade mot detta eftersom vinstkravet gör
det svårare att använda organisationens resurser till något annat än målet då
förslösade resurser minskar vinsten. Men icke vinstdrivande organisationer saknar
detta skydd.
En annan kraft är utifrån kommande påverkan genom lobbying.
Även grövre former av utifrån kommande påverkan som infiltration, mutor och
utpressning genom hållhakar förekommer troligen i större omfattning än vad som
är allmänt känt.
De moderna organisationerna
De två typerna av stora moderna organisationer är alltså
vinstdrivande privata företag (främst aktiebolag) och icke vinstdrivande
organisationer som stater, mellan- och överstatliga organisationer och NGO:er.
En stor majoritet uppbär numera lön, direkt eller indirekt,
från någon sådan organisation. En stor del av lönen från vårt arbete går till
staten eller någon av dess underliggande myndigheter i form av skatt. De flesta
av oss arbetar i väldigt liten omfattning åt oss själva vilket dock var det
vanliga innan industrialiseringen då man själv i stor omfattning producerade
sin mat, sitt boende och annat.
Vi är alltså mer beroende av dagens stora organisationer än
vad våra förfäder var av dåtidens. Samtidigt gör dock modern teknologi oss
rikare och mer skyddade mot många problem de drabbades av, vilket vi ska
återkomma till.
Men bortsett från de stora förändringar teknologin medfört
är vi mindre fria och väldigt beroende av dessa jätteorganisationer. Företagen
producerar det mesta vi behöver och stat och EU skapar alltfler regler som
begränsar vår frihet. De har också redan tagit över det mesta av
civilsamhället, sådant som tidigare organiserades genom frivilliga avtal och
samarbeten.
Vi kan betrakta detta ur perspektivet att den stora massan
historiskt, sedan bofasthet, huvudsakligen varit bundna, i varierande grad, i
någon form av slaveri, utnyttjade som arbetskraft. Ur det perspektivet kan man
betrakta de brutala fysiska straff som ofta utmättes som en del av den hotfulla
makt som upprätthöll slaveriet.
Detta har förändrats i den moderna tiden. Men man kan fråga
sig hur mycket av den förändringen som hänger samman med att den kompensatoriska
makten, i form av lön, under de nya förhållanden som växt fram visade sig vara
mer effektiv än den hotfulla makten snarare än att vi blev mer humana.
Men även om den kompensatoriska makten, som tog över ifrån
den hotfulla, fortfarande är en viktig del av det moderna samhället i form av
lönearbete, förlorade den ganska snabbt ledarrollen till den villkorade makten.
Att så skedde hänger till stor del samman med modern kommunikationsteknologi.
Villkorad makt – propaganda och indoktrinering
Mer allmän läskunnighet och tidningar möjliggjorde under
1800-talet givetvis redan stor påverkan men med film och radio utökades
påverkansmöjligheten ytterligare. Den framväxande reklamindustrin,
krigspropaganda under världskrigen och nazisternas effektiva centralt styrda propaganda
visade på möjligheterna.
Televisionens inträde efter krigen bidrog ytterligare och
internet och datorer möjliggör nu ännu mer långtgående påverkan. Även allmän
skola har också under hela den här tiden gett en stor möjlighet att kraftfullt
indoktrinera medan barnen är unga och mer lättpåverkade.
Den villkorade makten har fördelen att den som påverkats
oftast inte vet om det utan har internaliserat indoktrineringens
föreställningar och värden. Individen blir därför självgående och behöver inte längre
hotas eller belönas för att göra det önskade.
De moderna organisationernas värld – vår värld
Den juridiska personen är skapad genom regler och skapar
vanligen också själv interna regler i syfte att uppnå dess mål. Den är alltså
på många sätt en regelstyrd byråkrati där organisationens medlemmar till stor
del är att se som kuggar i maskineriet.
Att de är regelskapade och regelskapande kan kanske förklara
varför vår värld präglas så mycket av en ständigt växande mängd regler och
lagar. De förvandlar alltmer samhället och världen till en enda stor organisation
men inte enbart genom att reglera allt mer.
De motverkar eller omskapar även organiskt framväxta
gemenskaper som civilsamhälle, religiösa samfund, etniskt sammanhållna
gemenskaper, språkgemenskaper, intressegemenskaper, familjen, med flera.
Detta gör man eftersom organiskt framväxta gemenskaper kan
utgöra en motkraft mot organisationernas fortsatta expansion. Man gör dock ofta
detta delvis genom att (under en period) stärka ”svagare” grupper för att
motverka ”starkare” dito; det vill säga genom att söndra och härska. Det kan
alltså ibland se ut som att man stärker organiska gemenskaper trots att det
inte är det egentliga slutmålet.
De stora organisationerna samarbetar också till stor del, och
i växande omfattning. Vinstdrivande företag rör sig alltmer mot monopol och
oligopol. Stater och andra stora icke vinstdrivande organisationer samarbetar
alltmer, bland annat med hänvisning till ”globala utmaningar”.
Även dessa stora icke vinstdrivande organisationer och de
stora företagen samarbetar. Detta hjälper bland annat stora företag att
konkurrera ut mindre genom regleringar som är för kostsamma för de små
företagen.
Hittills verkar trenden ha varit att de stora
organisationerna fortsätter att växa och samarbeta allt mer. Så länge det
fortsätter kommer regler och kontroll att fortsätta öka. Detta kommer
framförallt att gynna organisationerna på människornas bekostnad.
Generellt kommer organisationernas växande att missgynna
allt fler allt mer. De icke vinstdrivande organisationerna kommer att fortsätta
växa på bekostnad av individens och de organiska gemenskapernas frihet.
Företagen kommer att tjäna allt mer vilket innebär att allt
fler totalt sett kommer att tjäna mindre. Ett exempel på det, bland många, är
så kallat planerat åldrande där produkter håller allt kortare tid och
konsumenten alltså måste köpa nytt allt oftare.
Det planerade åldrandet är också ett exempel på
kapitalförstöring. Generellt är det lättare att förstöra än att skapa. Det gör
att om någon som eftersträvar makt, en individ eller en organisation, kan öka
sin makt genom att förstöra kommer den att göra det. Det som förstörs är då
vanligen någon annans tillgångar och möjligheter. Även kapitalförstöring ökar
alltså men det beror inte enbart på organisationernas ökande makt utan även
till stor del på det moderna penningsystemet.
Det moderna penningsystemet
Det moderna penningsystemet bygger på så kallad ”fractional-reserve
banking”. Det baseras på att bankerna skapar pengar när de beviljar lån.
”Fractional-reserve” syftar på att de måste ha ett visst kapital som reserv.
Förfaringssättet började med att folk deponerade sitt guld
hos guldsmeder. I London på 1600-talet började kvitton på deponerat guld att
användas som pengar. Guldsmederna, som allt mer blivit att fungera som bankirer
och bland annat lånade ut guld (eller snarare kvitton på deponerat guld) mot
ränta, insåg att de kunde låna ut guld de inte hade i form av kvitton utan
egentlig täckning.
Så länge man hade tillräckligt med guld, i händelse av att
många ville hämta ut sitt guld samtidigt, kunde man låna ut ”pengar” utan risk.
Detta är alltså vad ”fractional-reserve” syftar på. Reserven är den mängd guld
(eller, idag, pengar) som behöver finnas för att klara en anstormning av folk
som vill hämta ut det de deponerat.
Förfaringssättet spreds till Sverige där världens första
centralbank, Riksbanken, skapades 1668. Efter hand har det spridits till allt
fler delar av världen. I USA pågick under hela 1800-talet en kamp om detta som
avgjordes när Fed, USA:s centralbank, skapades 1913.
Idag är systemet globalt och sedan 1971, när USA avskaffade
guldmyntfoten, finns heller inte längre någon koppling till guld utan alla
pengar skapas när någon tar ett lån. Detta avspeglas bland annat i en enorm
skuldökning.
I Sverige utgjordes 2023 endast 1,3% av penningmängden av centralbankspengar i form av sedlar och mynt vilka inte har skapats genom lån. Resterande 98,7% var digitala pengar skapade som lån på motsvarande sätt som guldsmedsbankirernas kvitton utan täckning.
Ett korrumperande system?
Det är inte orimligt att tänka sig att detta system skulle
kunna vara korrumperande. Det uppstod som en form av falskmynteri och bör som
sådant snabbt ha kunnat skapat stora förmögenheter. Möjligheten till detta bör
ha kunnat locka folk att delta och bidra till systemets spridning. Rikedomen
bör även ha kunnat använts för att sprida systemet för att på så sätt kunna
tjäna ännu mer.
Systemets spridning är också kantat av mycket stridigheter
och frågetecken som tyder på oegentligheter. Till exempel försöker man
hemlighålla hur systemet fungerar och de flesta känner än idag inte till att
pengar skapas på det sätt som här beskrivs trots att kunskapen är något som bör
ligga i allmänhetens intresse.
Ett annat exempel är att skapandet av Fed verkar ha kuppats
igenom vilket beskrivs i boken The Creature from Jekyll Island av G. Edward
Griffin. Boken menar bland annat att omröstningen om skapandet av Federal
Reserve lades på julhelgen för att många av de senatorer som var emot förslaget
skulle vara frånvarande på grund av julledigheten. Han lyfter också fram det bedrägliga
i namnet eftersom Federal Reserve inte har några reserver utan istället skapar
pengar ur tomma intet i form av skulder.
Ytterligare ett bland många tecken på att penningsystemet
korrumperar staten är att banker verkar prioriteras vid finansiella kriser så
att staten hjälper dessa på skattebetalarnas bekostnad. Mer generellt gäller
att eftersom staten tillåter detta system, som är att betrakta som ett
falskmynteri som det stora flertalet förlorar på, är det inte orimligt att anta
att staten troligen redan tidigt korrumperats av systemet.
Konsekvenser av det moderna penningsystemet
När affärsbanker skapar krediter genom att bevilja lån,
inkluderas en räntekostnad som låntagaren måste betala utöver själva
lånebeloppet. Det här innebär att låntagaren är skyldig att betala tillbaka mer
pengar än vad som ursprungligen skapades genom lånet.
För att kunna betala räntan måste låntagaren tjäna pengar
genom att sälja varor eller tjänster. Dessa pengar är dock, som vi sett, till
98,7% också skapade genom lån som i sin tur är behäftad med samma problematik,
att inga pengar skapats som täcker räntekostnaden.
Om vi tittar på ekonomin som helhet, innebär detta att det
alltid finns en brist på pengar för att både återbetala lånebeloppet och betala
räntan på alla lån i systemet. För att täcka räntekostnaderna krävs det att nya
pengar skapas genom ytterligare lån. Detta leder till ett växande behov av att
mer lån tas för att kunna betala tillbaka de befintliga lånen inklusive räntan,
det vill säga en cykel av ständigt ökande skuldsättning i ekonomin.
En annan konsekvens av systemet är att räntorna har behövt
sjunka för att locka folk till att ta mer lån. Det har lett till att vi fått se
historiskt ovanligt låga räntor. Vi har även fått se ovanligt snabbt stigande höga
priser på fastigheter och finansiella tillgångar.
De stigande priserna hänger samman med att mycket lån tas
inom dessa sektorer vilket skapar tillgångsinflation eftersom det är där
pengarna skapas. Inom finans flödar dessutom pengar in genom att
ränteinbetalningarna investeras där.
Detta har lett till en ovanligt stor koncentrering av
förmögenhet och makt hos ett litet fåtal. Till exempel har sedan 1990 den
totala andelen förmögenhet för de 0,1% rikaste ökat från 9% till 14% år 2023
och världens 52 rikaste individer såg värdet på deras förmögenhet växa med 9,2%
per år under de senaste 25 åren.
De som kontrollerar penningsystemet och vet hur det fungerar
blir väldigt mycket rikare på nästan alla andras bekostnad. Systemet är alltså
att betrakta som riggat och omfördelar dessutom automatiskt förmögenhet från de
fattigare till de rikare.
Slutligen skapar systemet också massiv kapitalförstöring.
Det beror på att det hela tiden måste skapas mer pengar, genom lån, för att det
ska finnas pengar till ränteinbetalningarna. Det gör att man, förutom att
stimulera låneviljan genom låga räntor, också beviljar lån till satsningar som
i de flesta andra penningsystem skulle anses vara för riskabla.
Rent systemiskt är det fördelaktigt om man till exempel
bygger ett hus som genast behöver repareras eftersom det innebär att man måste
ta ett nytt lån för att ha råd att reparera. Dåliga och kortsiktiga beslut är
alltså en konsekvens av systemet.
Men som framgår kan inte ett sådant här system fortleva hur
länge som helst eftersom det skapar så många negativa konsekvenser i
accelererande fart. Det måste reformeras eller krascha och vi är sannolikt
framme vid den punkten att detta kommer att inträffa snart.
De som tjänar på penningsystemet kommer dock med största
sannolikhet inte vilja behöva stå till svars utan kommer att försöka göra så
att övergången till en ny ordning sker på ett sätt som gör att de kan behålla
eller öka sin rikedom och makt. De kommer också att verka för att det nya ersättande
systemet ska gagna dem. Så vilka är det då som tjänar på penningsystemet?
Makthavare
När penningsystemet och de moderna organisationerna växte
fram fanns vissa aktörer som lyckades utnyttja de nya möjligheterna till att
bli väldigt rika och mäktiga. En del av dessa lyckades dessutom förvalta detta
på ett sätt som gjorde att deras efterkommande lyckats fortsätta öka släktens
makt.
Flera av dagens rikaste och mäktigaste aktörer har alltså
sina rötter i det som den moderna världen växt fram ur; modern bankverksamhet
(fractional-reserve banking), de ostindiska kompanierna och industrialisering.
Det innebär bland annat att de vet hur dessa system
fungerar. Det man tränar blir man skickligare på och de som växer upp i dessa
familjer är bland de få människor som får en chans att träna att till exempel
skapa, leda och använda organisationer.
Förutom detta övertag har de också tillgång till helt andra
resurser än de flesta i form av tillgångar, information, och kontakter. Det är
alltså inte förvånande att en del av dessa släkter lyckats fortsätta öka sin
makt i flera generationer.
En metod de använt för att öka sin makt är att ta allt mer
kontroll över alla viktiga aktiebolag genom att tillskansa sig aktiemajoritet. Detta
har de kunnat göra genom den förmögenhetsomfördelning som kontinuerligt automatiskt
sker till deras fördel genom ränteinbetalningarna som en konsekvens av penningsystemet.
Oligarkerna är inte underställda organisationers regelsystem vilket däremot vanligen gäller makthavare högt upp både i företag och icke vinstdrivande organisationer, till exempel politiker. De är alltså ytterst en slags tjänstemän som tjänar organisationen.
Jag vet inte om det finns någon stor skillnad i detta vad gäller de allra högsta politiska ledarna. Det kanske finns enstaka sådana politiska ledare med makt motsvarande mäktiga oligarker, mer likt forna tiders kungar och kejsare.
Alla makthavare, oligarker och eventuella ”kungar”, måste dock i någon mån förhålla sig till andra aktörer. Ingen har obegränsad makt, vare sig oligarker eller politiker. Generellt gäller dock att de icke-vinstdrivande organisationerna är mer sårbara för infiltration och korruption.
Vissa icke-vinstdrivande organisationer kan dock kanske vara
mindre sårbara om de regler som utgör dess grund är tillräckligt ensidiga och
starkt styrande. Det skulle till exempel kunna gälla vissa militära
organisationer som kan ha ett tydligt mål att skydda landets konstitution och
befolkning.
Den bild jag har så här långt är alltså att ett fåtal
oligarker är de aktörer som har mest makt. Dessa kan dessutom ofta vara ingifta
med varandra för att öka den ömsesidiga lojaliteten vilket gör dem ännu
starkare.
Det kan dock även finnas aktörer i form av icke vinstdrivande
organisationer, som vissa militära organisationer, som kan utgöra en
tillräckligt stark motkraft. Kanske även vissa politiska aktörer kan ha lyckats
hålla sig utanför korruption och också utgöra en motkraft.
Om dessa aktörer inte finns, eller är för svaga, verkar
oligarkerna kunna fortsätta att öka sin makt. Det är dock inte osannolikt att
den cykel Turchin och Nefedov beskriver kommer att spelas ut och att
konkurrensen mellan oligarker alltså kommer att tillta.
Ett frågetecken är dock hur mycket Turchin och Nefedovs
beskrivning stämmer på samtiden eftersom den baseras på analys av agrara
samhällen där tillväxtens gräns berodde på tillgång till odlingsmark. Men det är
ändå troligt att även det moderna samhället är beroende av sådant som sätter
gränser för tillväxten även om det kanske är svårare att se vilka dessa gränser
är.
Den främsta anledningen till svårigheten att se det är att
teknologin ständigt förändrar spelreglerna. När man tror sig ha hittat en
begränsning för tillväxten så kan det hända att ny teknologi plötsligt förändrar
detta.
Det innebär inte att det finns någon som helst garanti för
att teknologi kommer att trolla bort alla hinder för tillväxt som kan dyka upp.
Troligen inte. Men det innebär att teknologin är en joker i leken som gör saker
svårare att förutse.
Teknologi – jokern i leken
Under den moderna tiden, särskilt från industrialiseringen
och framåt, har vi fått se en accelererande utveckling av teknologi. Denna
snabba utveckling beror på många olika saker men en sak som starkt
bidragit är förmodligen att framväxten av modern stabil teknologi utgjort en
grund för vidare utveckling. Till exempel har troligen tillgången till precisa
och billiga industriellt framställda verktyg och komponenter avsevärt ökat
möjligheten att utveckla ny teknik.
En annan sak som sannolikt bidragit är den stora
resursansamling som skett i de stora organisationerna. Viss modern teknologi
skulle inte vara möjlig utan storskaliga satsningar. Möjligheten för fler att
studera och forska är ett exempel på en sådan storskalig satsning som har
bidragit till mycket teoretisk kunskap som legat till grund för ny teknik.
Men även om de stora moderna organisationerna alltså har
visst fog för att ta åt sig del av äran så gör de det genom sina propagandakanaler
(skola och media) i en överdriven omfattning på bekostnad av systemiska orsaker,
men också på bekostnad av enstaka individer och grupper som starkt bidragit.
Denna teknologiska utveckling har förändrat livet för oss
alla på planeten. Många förändringar har varit positiva men en del har också
varit negativa. Generellt ger teknologin människan mer möjligheter och dessa
kan användas både positivt och negativt.
Eftersom teknologi ger ökade möjligheter har man givetvis
försökt monopolisera och även hemlighålla den. I militära sammanhang hemlighålls
viktig teknologi för att ha ett övertag över fienden. På liknande sätt är det i
andra sammanhang och både företag och oligarker kan ofta öka sin makt genom hemligt
teknologiskt övertag.
Kommunikationsteknologi och media
Ett exempel på detta som verkar ha spelat stor roll i modern
tid är framväxten av kommunikationsteknologi. Telefonen var en tidig sådan teknologi
som kunde utnyttjas till att avlyssna för att till exempel få fördelar i
affärssammanhang. Avlyssning kan också användas till att få hållhakar på
viktiga personer som man därigenom kan kontrollera.
Avlyssning och övervakning är generellt något som använts
sedan långt tillbaka för att få övertag över fiender och konkurrenter. Men
genom telefoni och annan kommunikationsteknologi har möjligheterna utökats avsevärt.
Ett annat område som redan nämnts och som hänger samman med
detta är modern medieteknologi. Den har möjliggjort mycket starkare propagandistisk
påverkan och att man mer effektivt kan nå fler människor.
Möjligheten att påverka genom media har genom datorer och
mobiler dessutom smält samman med möjligheten till avlyssning och övervakning
så att kraftfull påverkan kan ske mer interaktivt med snabba
återkopplingsloopar automatiserat i realtid. Men automatisering möjliggör inte
enbart mer effektiv indoktrinering.
Automatiserad övervakning och kontroll
Generellt har datorer möjliggjort en långt gående
automatisering inom många områden. Ett sådant område, där övervakning är en del,
är kontroll av befolkningen. En bild av vad som redan är möjligt får vi om vi tittar
på Kinas sociala poängsystem (”Social Credit System”).
Det sociala poängsystemet är ett digitalt system som använder
automatiserade system och datorer för att övervaka och påverka beteendet hos medborgarna.
Många olika system matar automatiskt in information i det nationella sociala
poängsystemet.
Man kan genom övervakningskameror identifiera personer genom
ansiktsigenkänning. Man har också tillgång till platsdata genom att individens mobil
är spårbar. Även köpbeteenden registreras automtiskt genom det digitala
betalsystemet.
Varje person får ett betyg som ständigt uppdateras baserat
på observerat beteende. Systemet ger möjligheten att automatiskt dela ut straff
och belöningar baserat på en individs betyg. Målet är att misskrediterade
personer ska kunna slås ut privatekonomiskt och socialt.
Låga sociala poäng kan påverka allt från karriärmöjligheter
till förmåga att uttrycka sig och röra dig fritt. En person kan till exempel
bli förhindrad från att studera på universitet, köpa fastigheter, använda vissa
appar eller köpa tåg- och flygbiljetter.
En långt gående kontroll över befolkningen kan givetvis
skapa stora negativa konsekvenser för många människor vilket vi kunnat se i olika
diktaturer. Med modern teknologi kan sådan kontroll gå mycket längre än vad som
tidigare var möjligt, till exempel genom biometrisk övervakning och direkt påverkan
på hjärnan. Ett annat område som kan få stora negativa konsekvenser är
vapenteknologi.
Modern vapenteknologi
Även vapenteknologin har blivit mer automatiserad bland
annat med robotar och drönare som kan operera mer självständigt. Men även
mindre automatiserad modern vapenteknologi medför möjligheter till stora
negativa konsekvenser.
En sådan teknologi är strålvapen. Även om det utvecklas mer
riktade sådana som till exempel laser för att kunna skjuta ner flygande föremål
är mindre fokuserade strålvapen som istället kan påverka många människor på en
gång kanske mer problematiska.
Det vi vet existerar redan idag är sådant som Active Denial
System, ett icke-dödligt riktat energivapen utvecklat av den amerikanska
militären. Informellt kallas vapnet också för “värme-strålen” eftersom det
fungerar genom att värma upp ytan på målen, såsom huden på människor.
Det finns också högfrekventa mikrovågsvapen och akustiska
vapen. Ett exempel på det senare är Long-Range Acoustic Device som har använts
för att kontrollera folksamlingar sedan början av 1990-talet.
En annan teknologi är biovapen som används för att skada
eller döda människor, djur eller växter. De kan vara bakterier, virus, toxiner
eller andra biologiska ämnen. Ett exempel på det är Antrax som användes redan under
andra världskriget.
Ännu tidigare exempel är hur britterna 1763, under
Fransk-indianska kriget lämnade efter sig smittkoppssmittade filtar åt indianer
som stödde motståndarsidan och hur mongolerna under belägringen av Kaffa 1346 avfyrade
pestsmittade lik in i staden.
Att mongolerna avsiktligt spred pesten innebär att man redan
då visste hur man kunde sprida sjukdomar. Det innebär i sin tur att digerdöden delvis
kan ha spritts avsiktligt. Om så var fallet var anledningen troligen att de skyldiga
till den stora finansiella kraschen 1345 ville undvika att behöva stå till
svars genom att skapa ett större problem som gav folk något annat att tänka på.
Om pesten redan på den tiden kunde ställa till med sådan
stor skada vad är då inte möjligt idag? När det gäller biovapen, strålvapen och
andra kraftfulla vapen, som till exempel kärnvapen, vet vi heller inte hur
långt utvecklingen gått eftersom militär teknologi vanligen hemlighålls.
Vi är dessutom idag mer sårbara eftersom vi är så beroende
av teknologiska system som elnät, internet, datorer, transportsystem, med mera.
Även attacker som inte direkt slår mot människor kan förmodligen orsaka massdöd
om sådana system slås ut, till exempel genom en elektromagnetisk puls (EMP) som
till exempel kan åstadkommas genom att detonera en atombomb på hög höjd.
Konsekvenser av modern teknologi
Teknologi ökar generellt möjlighet och effektivitet. Det
gäller oavsett vad vi vill åstadkomma. Den fungerar på så sätt som en
förstärkare. Ju mer avancerad teknologi desto mer kan vi åstadkomma. Men allt
vi åstadkommer har fler effekter än det primära målet. Det kan till exempel
handla om direkta bieffekter som miljöförstöring men också om följdeffekter som
kan vara svåra att förutse.
Den moderna utvecklingen började på många sätt redan när vi
blev bofasta. Bofastheten ledde ganska snabbt till våld och slaveri och detta
är något som vi lever med än idag. Ju mer avancerad teknologi vi har desto mer
effektivt kan vi alltså utöva våld och hålla människor i slaveri.
Utifrån ovanstående beskrivning av möjligheter med kontroll-
och vapenteknologi kan vi se att problemet med våld och slaveri kan bli ännu
större än det vi hittills fått bevittna. Men automatiseringen skapar också ett
nytt problem.
Hittills har alltså människor behövts som arbetskraft vilken
har utvunnits genom slaveri i varierande grad. Men genom automatiseringen minskar
snabbt behovet av mänsklig arbetskraft som det verkar. Vi kan till exempel redan
idag ersätta läkare, journalister och jurister med AI.
Detta fenomen kan vara större än vi tror om man betänker att
mycket arbete egentligen främst sker i kapitalförstörande syfte beroende på
penningsystemets starka påverkan. När penningsystemet kraschar eller reformeras
kommer alltså snabbt många jobb att bli överflödiga.
Om vi ser till hur hänsynslöst makthavare historiskt har behandlat
allmänheten finns risken att de återigen kommer att låta många dö när vi inte
längre fyller någon funktion för deras maktsträvan. Detta kan till exempel aktualiseras
om vi åter går in i en fas av utsugning av massan och maktkamp mellan eliter enligt
Turchin och Nefedovs beskrivning.
Även om teknologi har gett oss många välsignelser anser jag
att den är den mest problematiska faktorn av de jag här gått igenom beroende på
dess förstärkande effekt. Detta kan visa sig förödande om det vi är på väg in i
är en perfekt storm där alla dessa krafter jag här gått igenom kommer att
samverka på ett negativt sätt.
En perfekt storm
Risken är alltså att vi kanske befinner oss sent i en
Turchin/Nefedov-cykel med kamp mellan hänsynslösa makthavare samtidigt som penningsystemet
går mot sitt slut. Detta sker medan vi för första gången befinner oss i ett samhälle
med ovanligt starkt indoktrinerad befolkning dominerat av stora mäktiga omänskliga
organisationer. Vi är dessutom mer beroende av teknologi än någonsin tidigare
samtidigt som denna teknologi har större kapacitet att förstöra än vad någonsin
tidigare varit fallet.
Om denna storm bryter ut, eller redan har börjat blåsa upp,
är vi som enskilda individer ganska maktlösa. Ur det enskilda perspektivet är
frågan snarast om och hur man eventuellt kan rida ut stormen. Svaret på den
frågan är lyckligtvis samma svar som också ger oss en chans att lugna stormen
innan den blivit för stark.
Det är givetvis bra att förbereda sig rent praktiskt, till
exempel genom att i någon mån bunkra förnödenheter, eftersom det inte finns
några garantier och det i vilket fall sannolikt kommer att bli turbulent även
om vi så småningom lyckas vända situationen till något bättre.
Men det allra viktigaste vi kan göra är att själva bli mer
välmående och starka för att på bästa sätt kunna ta hand om oss själva och
andra. Detta kräver ett inre arbete där vi ärligt undersöker vilka vi
egentligen är för att på så sätt hitta ett mer hållbart synsätt på oss själva
och världen som kan hjälpa oss att stå stabilt oavsett vad som händer. Om tillräckligt
många gör detta kan det till och med lugna stormen.
Att lugna stormen
Att åstadkomma en sådan självutveckling, eller självupptäckande,
kräver enligt min mening terapi, eller till och med andlig utveckling. Den kan
ske solitärt, som självterapi, eller med hjälp av andra. Men oavsett hur den
sker är den är med största sannolikhet absolut nödvändig.
Ingen av oss är fullt medvetna om vem vi och våran
verklighet är på djupet och vi är heller inte den bästa version av oss själva
som vi kan vara. Vi behöver troligen heller inte gå fullt så långt. Men vi
måste gå mycket längre än vad vi hittills gjort om vi vill lugna stormen.
Det finns mycket att säga om olika metoder för att åstadkomma
sådan självutveckling men jag kommer här inte att gå in på det. Däremot kommer
jag att säga något om hur förståelse av det jag tagit upp här också kan främja
en sådan utveckling.
För det första vill jag med denna mörka beskrivning av
historien och samtiden inte skrämmas. Jag tror tvärtom att rädsla är bland de
största problem vi har eftersom den gör oss dummare och mer egoistiska. Så att
bli fria från rädsla är kanske det allra viktigaste vi kan åstadkomma.
I många avseenden är rädsla motsatsen till kärlek. Stor, allomfattande,
osjälvisk och ovillkorad kärlek som möjligt är det mest befriande vi kan hitta.
Sådan kärlek, både till oss själva och andra, växer också spontant ju mer rädslan
minskar.
Men befrielse från rädsla kan inte åstadkommas genom att vi
blundar för verkligheten. Om vi blundar kommer rädslan egentligen inte
försvinna utan vi kommer bara att känna den mer sällan. Och den kommer fortfarande
att påverka oss även när vi inte är medvetna om den.
Vi behöver vara medvetna om de hot som finns för att kunna
motverka eller undvika dem. I bästa fall kan sådan medvetenhet också motivera
oss i vårt inre arbete med oss själva. Den kan göra oss medvetna om att sådan
självutveckling är den enda vägen framåt.
Men vi kan också göra lite i det yttre, utöver vår egen inre
utveckling (vilken dock bör vara vårt huvudfokus). Något vi dock antagligen
inte kan göra särskilt mycket åt är Turchin/Nefedov-cykeln, penningsystemet, de
oligarkiska makthavarna eller den teknologiska utvecklingen. Däremot kan vi påverka
de moderna organisationerna och indoktrineringen.
Det gör vi genom att lämna den organisations- och propagandadominerade
världen. Av dessa två är propagandans och indoktrineringen värld förmodligen
lättast, eller i alla fall minst svår, för de flesta att lämna. Därför tittar vi
på det först.
Att lämna den propagandadominerade världen
Vi har alla blivit utsatta för propaganda och har därigenom blivit
indoktrinerade. Även många som förstått att de är indoktrinerade och som har börjat
befria sig är fortfarande indoktrinerade, om än i mindre omfattning. Problemet
är att indoktrinering gör att offret internaliserar budskapet.
Vi har alltså gjort det till vår egen uppfattning. Det gör
att vi heller inte i förväg kan veta vilka av våra föreställningar som är våra
egna, formade utifrån egna erfarenheter, och vilka som har skapats genom indoktrinering.
Vi kan kanske heller inte veta när vi blivit helt fria. Men vi kan märka att vi
blir friare.
En metod, som troligen är lättast för de flesta att göra och
för många kan vara ett bra alternativ att börja med, är att mediefasta. Det
vill säga att låta bli helt och hållet att ta del av media. Viktigast är att helt
undvika nyheter och liknande. Men även mycket underhållning, dokumentärer och
annat innehåller mycket propaganda varför även de bör undvikas.
Sådan mediefasta kan man göra gradvis genom att till exempel
börja med en dags fasta och sedan gradvis utöka det till längre perioder. Man
kan känna sig fram. Men det viktiga är att man så småningom kommer upp i en längre
period av frihet från medias påverkan, åtminstone några veckor. Många som gjort
det upplever det som väldigt skönt.
Fördelarna är flera. En sådan är att man avbryter fortsatt
indoktrinering. En annan är att mycket som förmedlas, särskilt i nyheterna, är
negativt och skapar oro, maktlöshet och rädsla vilket man då slipper. En tredje
är att man får tid till annat, till exempel till att hålla på med
självutveckling som ökar ens frihet och välmående.
Det är dock förmodligen inte tillräckligt att enbart mediefasta.
Man kommer så småningom även att behöva söka information som inte förmedlas av
de källor man hittills tagit del av. Om man söker brett och ärligt kommer man då
att stöta på mycket som verkar motsäga varandra.
Jag ska inte fördjupa mig i detta utom att säga att det finns
många olika aktörer där ute och bland annat sprider sannolikt underrättelsetjänster
mycket desinformation, ibland blandat med värdefull information för att man ska
lita på källan och svälja den vilseledande informationen. Det finns alltså
mycket att upptäcka som kan vara både intressant, utmanande och utvecklande.
Att lämna organisationernas värld
Att lämna organisationernas värld kan vara en större
utmaning men också ännu mer utvecklande. Vi lever nämligen så mycket i den. Nästan
alla jobbar i någon av de stora moderna organisationerna eller i en mindre
organisation som i sin tur jobbar åt, eller är beroende av, de stora. Även det
vi behöver för vår överlevnad produceras av de stora organisationerna.
Vi är alltså helt omslutna av dessa och kan antagligen inte
helt lämna dem. Men vi kan koppla loss oss så mycket det går och hitta mer utrymme
att leva utanför dem. Men för att göra det behöver vi titta på varför vi jobbar
i organisationerna.
Det som troligen är det viktigaste incitamentet för de allra
flesta är lönen. Vi behöver någon form av inkomst i det moderna samhället för
att kunna få det vi behöver. Nästan allt finns att köpa, men nästan inget finns
att få på något annat sätt än genom att köpa det.
Detta gäller sådant som är nödvändigt för överlevnaden som
mat och husrum men också sådant som främjar möjlighet till att få tillhöra en
gemenskap, bli omtyckt, få status, attrahera en partner, koppla av och mycket
annat.
Gemenskap och status är också sådant som man kan få genom
ett jobb. Det är antagligen det näst viktigaste incitamentet för de flesta. Ett
tredje incitament skapas antagligen genom indoktrinering som förskönar och
förstärker bilden av det positiva med att delta genom att jobba i en
organisation samt skapar stigmatisering av de som inte deltar.
Problemet med det sista incitamentet har vi löst när vi
befriat oss tillräckligt från indoktrineringen men de andra två är knepigare. Vad
som är viktigast ser olika ut för olika människor så det finns ingen
patentlösning.
En del av incitamenten kommer sannolikt att lösas genom
självutveckling, till exempel kan behovet av status och annat komma att minska
när vi känner oss mer nöjda med oss själva så som vi är. Men vi kommer ändå
behöva äta och ha någonstans att bo.
En skiss på en möjlig lösning är då att börja producera mer
av det livsnödvändiga själv, till exempel genom odling, att själv bygga och
reparera sitt boende, med mera. Sådant kan också göras tillsamman med andra vilket
bidrar till att lösa behov av gemenskap.
Slutord
Det jag här skrivit om hur vi kan befria oss från
indoktrineringen och hur vi kan börja frigöra oss från de moderna
organisationerna är bara några korta skisser. Men det ger kanske i alla fall
några idéer om hur man själv kan gå till väga.
Det viktigaste är ändå vår självutveckling som vi kan
beskriva som terapi eller en andlig inre resa. Även den har jag sagt väldigt
lite om här. Men det finns ingen brist på olika beskrivningar och metoder därute.
Det centrala är bara att förstå att det är viktigt, att vi är viktiga, och att därför
börja utforska vad som fungerar för oss själva, det vi själva kan göra.
Det som gör självutveckling, befrielse från indoktrinering
och frigörelse från organisationerna så viktigt är den storm vi står inför och som
många börjar känna blåsa upp. En storm som påminner om den storm som cykliskt brutit
ut många gånger genom historien.
Men denna storm kommer att vara starkare än de tidigare
eftersom den innebär slutet på det penningsystem som så starkt präglat den
moderna tiden. Att den kommer att vara starkare innebär dock inte att den nödvändigtvis
kommer att orsaka mer lidande. Det beror på oss.
Den kan passera smärtfritt men för att göra det måste den
leda till något mycket bättre, till en befrielse mänskligheten länge längtat
efter. Vår resa började med våld och slaveri som uppstod när vi blev bofasta
och har fortsatt på det sättet. Men den kan inte fortsätta så längre.
Anledningen till det är teknologin. Med den teknologi vi har
idag blir priset för stormen för stort eftersom vi, genom automatiseringen inte
längre behövs i den värld vi skapat, och genom att förstörelsekraften blivit så
enorm. Vi kan alltså inte tillåta att stormen tar den vägen.
Oligarker och andra makthavare är egentligen inte problemet.
De skulle inte ha någon makt om inte vi gav dem den. Problemet är vår egen
egoism som ytterst bottnar i rädsla. Därför måste vi gå på djupet med oss
själva.
Om stormen får svepa bort organisationerna och
indoktrineringen men vi inte längre är kvar där då kommer stormen snarare vara
den storstädning vi behöver. Vi behöver inte organisationerna och
indoktrineringen. Vi behöver bara oss själva och varandra. Det är ändå det enda
vi egentligen har.
Vår del i storstädningen är alltså att städa i oss själva, att
befria oss så mycket vi kan från indoktrinering och att i möjligast mån lämna
organisationerna. Det är det vi måste göra. Vi kan inte lämna över det jobbet
till andra eftersom ingen annan kan göra det åt oss.
Men vi är inte ensamma. Ju mer vi gör detta desto mer kommer
vi att hitta tillbaka till varandra. Vägen dit går inte genom att bli rik,
vacker och berömd eller något annat av de löften den moderna världen försöker
locka med. Det tar oss snarare längre bort från varandra och gör oss ensammare.
Den går heller inte genom den bekvämlighet det moderna samhället
hittills erbjudit, en bekvämlighet som egentligen är en fälla eftersom vi
lämnar ifrån oss vår egen makt över våra liv. Vi outsourcar vår egen lycka
istället för att hitta den i oss själva genom oss själva.
Slutligen behöver vi inte slänga teknologin på sophögen bara
för att den i denna tid blivit vår fiende. Vi behöver bara hitta tillbaka till
oss själva, till varandra och till något mänskligare än vad de moderna systemen
inneburit.
Men vi kan inte leta efter en teknisk lösning på det problem
som uppstår genom tekniken. Vi kan inte göra samhället mänskligare genom att göra
det omänskligare. Allt sådant som vi har skapat sedan vi blev bofasta har
skapats inom ett paradigm av våld och slaveri och har alltså präglats av
rädsla.
Vi kan skapa teknologi och organisationer. Vi kan lära oss
av det vi hittills skapat och kanske till och med behålla en hel del. Men
oavsett vad vi väljer att skapa eller behålla så måste det valet utgå ifrån
kärlek och visdom fri från rädsla och separation. Vi måste först släppa allt
det gamla.
Jag ska avsluta med att citera en del av en artikel av Mattias Desmet (översatt av Larry N.F. Eastman) som visar på en väg till både självutveckling, befrielse från indoktrinering och att komma närmare både oss själva och varandra. Det handlar om att bli mer ärlig mot oss själva och andra.
”Det som gör dig maktlös mot propaganda är inte så mycket
propagandan i sig, det är ditt ego [han likställer implicit egot ungefär med
att människor ljuger för att anpassa sig till gruppen vilket i längden gör att de
tappar bort vem de egentligen själva är och vad de egentligen vill]. Det gör
dig oförmögen att skilja mellan sanning och bedrägeri och det gör din röst
ihålig och svag och oförmögen att skapa den förbindelse med Andra som är
nödvändig för att göra propagandan maktlös.
Sanningen är det enda botemedlet för ett samhälle som är
sjukt av lögner. Den kopplar samman människor från själ till själ, som strängar
som vibrerar på samma frekvens. Och som sådan är den det verkliga botemedlet
mot den ensamhet och frånkoppling som gör den moderna människan så sårbar för
propaganda (se Jacques Elluls begrepp »den ensamma massan«).
Som jag sade tidigare: så snart den grupp som är
sammankopplad genom uppriktigt tal är energimässigt starkare än den
propagandiserade massan, är totalitarismens era över. Inte förr, inte senare. I
detta avseende är det enda sättet att bidraga till lösningen av den stora
krisen i vårt samhälle att möta vår skugga och övervinna vår egen individuella
kris och trauma, det vill säga att transcendera vårt Ego genom uppriktigt tal.”
En liten fördjupande betraktelse:
SvaraRaderaOm vi går till Turchin och Nefedov så är det statsmakten, historiskt vanligen genom en kung eller kejsare, som upprätthåller våldsmonopolet inom ett rike vilket gör att jorden kan brukas och att befolkningen och välståndet växer.
På motsvarande sätt menar Glubb att ett imperium blir rikt och mäktigt genom att en stark militärmakt dominerar ett stort område och därmed säkrar handeln. Den tryggade handeln leder till ökat välstånd.
Hos Turchin och Nefedov faller korthuset genom att tillväxtens gränser nås när ingen mer brukbar jord finns och konkurrensen i elitskiktet tilltar. Hos Glubb faller det genom att det militära idealet (och till det nära kopplat ett mer konservativt ideal) som möjliggjorde imperiebyggandet gradvis försvinner genom att välståndet korrumperar. Folk blir bekväma och så småningom dekadenta. En del av detta skeende är troligen att makten blir mer kopplad till handelsintressen vilka inte har lika mycket rötter i militär/konservativ kultur.
Det finns alltså en likhet mellan de två beskrivningarna även om det hos Turchin och Nefedov handlar om ett rike och hos Glubb om ett imperium. I bägge beskrivningarna växer välståndet genom våldsmonopolet som i det ena fallet skyddar den agrara produktionen och i det andra handel över stora avstånd. Även förfallet uppvisar likheter där tex dekadens tilltar också enligt Turchin och Nefedovs beskrivning.
Ett lite annat sätt att beskriva detta är kanske att tala om lojalitet, vilket bl.a. är en grund för en stark militär eller polis. Lojalitet är ett kulturelement som finns i konservatism men saknas i andra kulturinriktningar. Tex är handel något som vanligen bedrivs utifrån individuellt vinstintresse. Dvs lojaliteten mellan handelsmän är mycket svagare än den hos militärer som skyddar ett land eller ett imperium.